2 en 3 februari Doubtful Sound - Reisverslag uit Manapouri, Nieuw Zeeland van Hans Nusselder - WaarBenJij.nu 2 en 3 februari Doubtful Sound - Reisverslag uit Manapouri, Nieuw Zeeland van Hans Nusselder - WaarBenJij.nu

2 en 3 februari Doubtful Sound

Blijf op de hoogte en volg Hans

03 Februari 2019 | Nieuw Zeeland, Manapouri

Een verslag van twee dagen deze keer omdat wij een excursie met overnachting hebben gedaan. En wat zijn we weer een bofkonten met stralend weer. Zaterdag werden we om 11.30 uur opgehaald aan de achterkant van de camping, nadat we onze camper op een 'lang parkeren plek'gezet hebben. Met een oude bus en nog oudere chauffeur werden we naar de aanlegplaats van een boot gebracht in Manapouri. Met een supersnelle boot werd de groep naar het powerstation gebracht. Rechtstreeks naar de Doubtful Sound gaat niet omdat die krachtcentrale er tussen staat. Aan de kade stond een mooie bus met een jonge meid,Alex, als chauffeur te wachten om ons naar de Doubtful Sound te brengen. Hier stond een schip klaar om ons over het water tussen de fjorden door te varen. Slaapplaats ingericht. Echter na een uur en een theeronde, waren we nog niet vertrokken omdat de boot defect bleek. De hele groep (ruim 70 man) moest over naar een snelle boot die ons 3 uur bezig zou houden. Met een heli werden monteurs en materiaal ingevlogen zodat we inderdaad met onze 'eigen' boot verder konden. Met de 'leenboot' zijn we echter wel tot aan de Tasmanzee gevaren en kwamen we onderweg dolfijnen tegen. Wel wat verder van de boot af maar het was wel een grote groep. Ook zagen we een aantal Albatrossen met ons mee vliegen. Indrukwekkend. Bij de Tasmanzee waren grote rotsblokken waar een enorme kolonie zeerobben lagen te zonnebaden. Op de terugweg zagen we weer dolfijnen maar nu iets dichterbij.
Onze 'eigen' boot was inmiddels gerepareerd en konden we weer door het gebied varen. Nu een stuk rustiger. Weer kwamen we een grote groep dolfijnen tegen die nu langs de boot mee zwommen en allerlei kunsten uithaalden. Prachtig om te zien en goed vast kunnen leggen op de foto. In een inham van een fjord werd de boot even stil gelegd waarbij ons gevraagd werd om even van de stilte van de natuur te genieten. Ook bijzonder. 's Avonds gingen we voor anker en na het diner werd er een power point presentatie gegeven door een bemanningslid die erg bevlogen kon vertellen. We deelden de slaaphut met nog een stel maar we hebben geen enkele last van elkaar gehad. Leve de oordoppen! 's Morgens zijn Hans en ik en nog een paar gekken om 6 uur (Hans nog iets eerder) opgestaan om de zonsopgang te bekijken. Minder spectaculair dan we gehoopt hadden ondanks dat de zon er al vroeg bij was. Tijdens het ontbijt werden we weer terug gevaren en zagen we nog twee blue pinguïns zwemmen. Zelfs de crew gaf aan dat deze excursie deze keer erg bijzonder was. Ten eerste vanwege het prachtige weer. De meeste keren regent het wel (9 meter per jaar!). Ten tweede omdat we zo veel verschillende dieren hebben mogen bewonderen tijdens de trip.
Op de terugweg merken we dat we erg moe zijn. Vanmiddag lekker in de zon zitten en vanavond in de hottub (heeft Hans geregeld).