Maandag 18-03-2019 - Reisverslag uit Amlapura, Indonesië van Hans Nusselder - WaarBenJij.nu Maandag 18-03-2019 - Reisverslag uit Amlapura, Indonesië van Hans Nusselder - WaarBenJij.nu

Maandag 18-03-2019

Blijf op de hoogte en volg Hans

18 Maart 2019 | Indonesië, Amlapura

Vandaag staat er een tour naar de cashewnotenfabriek gepland. Na het ontbijt staat een andere chauffeur dan we gewend zijn voor ons klaar. De reis naar de fabriek is ruim een uur omdat het verkeer druk is, de wegen belabberd en vol bochten. Maar het geeft ons de mogelijkheid om het leven in Bali te bekijken. De chauffeur verteld gelukkig veel over de omgeving en wij kijken de ogen uit. Scooters met enorme bepakking, mensen die midden op straat een ceremonie houden, honden die op straat liggen te slapen maar ook rijstvelden en prachtige natuur. Jammer dat in Bali nog niet is doorgedrongen dat je vuilnis op moet ruimen. Je ziet hier dat mensen keurig hun stoepje vegen maar dat de troep letterlijk over de schutting wordt gegooid (uit het zicht). Na een goed uur en aan het eind een zeer slechte weg komen we aan bij de fabriek. De rondleiding begint met een welkomstdrankje. Ter plekke worden kokosnoten open gehakt, rietje erin en drinken maar. Daarna begint de rondleiding in de fabriek. Alles gaat handmatig. Pellen, sorteren, drogen, stomen. Er wordt serieus met hygiëne omgegaan waardoor we ons moeten verkleden. We moeten andere 'schoenen' aan (gewoon badslippers, lekker veilig op de gladde fabrieksvloer), en een over-schort, mondkapje en muts. Momenteel waren ze popcorn met karamel en noten aan het maken. Erg lekker. Het was er bloedheet en er zaten heel veel mensen met de hand te sorteren en te pellen. Nadat we het gehele proces bekeken hadden werden we naar een belendend gebouw gebracht. De hele fabriek is een sociaal project doordat ze de medewerkers, voornamelijk vrouwen, werven om te komen werken. Deze vrouwen hebben vaak kinderen die niet naar school gaan. Nu worden deze kinderen op het terrein opgevangen, gaan daar naar school, krijgen 3x daags een maaltijd en 1x per week komt een arts ze onderzoeken. Het zag er een stuk beter uit dan het schooltje die wij eerder deze week bezocht hebben. We kregen van de gids een goodybag met producten uit de fabriek waarna we een lunch aangeboden kregen. Daarvoor moesten we wel nog zeker een kwartier over een belabberde weg door de berg naar een andere locatie. En dat was dan wel weer een toplocatie met een zeer bijzonder mooi uitzicht. Samen met de chauffeur hebben we daar gegeten. Er hingen al donkere wolken in de lucht maar gelukkig bleef het droog want ik zag het al voor me met zo'n waterballet over die weg met grote gaten en kuilen. Op de terugweg begon het wel te regenen en de weg veranderde inderdaad in een rivier. Maar gelukkig reden we al op het betere stuk weg. Weer in de villa bleef het nog een hele poos regenen. Iluh vertelde dat het hier om 11 uur al regende terwijl het bij ons pas om om 14.30 uur is begonnen. Geluk gehad dus. Iluh wist ook te vertellen dat er gisteren een beving is geweest op Lombok waarvan ze hier de schokken voelden. We werden weer verwend met een heerlijk diner. Nog een dag en een beetje dan gaan we weer naar ons vertrouwde Nederland. Ook daar kijk ik naar uit.

• 18 Maart 2019 - 10:54

Godi:

Hartstikke leuk dit! Geniet van de laatste dagen, en een warme groet aan Amlapura!! G